Minyak turun 20 sen

Salam semua,

Sejauh mana kebenaran wallahuaklam. Tapi tak bleh nak terima la kalau hanya 20sen. Sepatutnya paling kurang 30sen. Ya, minyak dunia naik, tapi jangan lupa sebelum ni lama dia turun, dan turunnya bukan sikit. Kami sangat mengharap keputusan kabinet sangat memihak dan membela nasib rakyat. Rasa2 petang ni atau malam ni akan umum kan.

Silap2 tak umumkan sebab kemelut politik dalaman yang melanda. Tsunami dalam parti mereka sendiri. Apa pun harap mereka tak lupa yang mereka semua adalah pemimpin. Rasailah keperitan rakyat Malaysia ini. Tahukan anda wahai pemimpin, dengan duit hasil titik peluh kami sekarang ni di rasakan sangat kecil berbanding sebelum pilihan raya lepas. Kesempitan melanda teruk di dalam kehidupan kami.

Cuba click sini, artikel kat situ merungkai pasal 20 sen itu tidak mencukupi dan kerajaan sepatutnya mengurangkan lagi beban minyak.

Jika dilihat pada rekod yang lalu, pada 28 Februari 2006, Kerajaan menaikkan harga petrol kepada RM 1.92 dimana pada ketika itu harga minyak bagi negara OPEC adalah USD 93.49 setong. Harga berkenaan lebih tinggi berbanding harga terbaru pada 19 September iaitu USD 88.53 setong, oleh itu sewajarnya harga yang baru diberikan akan oleh Kerajaan adalah lebih rendah dari itu atau tidak melebihi dari RM 2 seliter.

Tapi apa kan daya kan, kerajaan dah keluarkan hukum baru supaya minyak mengikut harga dunia.

Tidak kisah aku macammana nak uruskan ekonomi negara, tetapi kita rakyat Malaysia jangan sesekali lupa, kita antara negara terkaya satu ketika dahulu di belakang Jepun. British takluk Malaysia pun sebab kekayaan bahan mentah yang kita ada. Jika ketulusan dan keikhlasan kerajaan masih utuh, tentu kekayaan ini masih lagi dapat dikecapi sehingga hari ini.

Apa pun, hangpa pikiaq la sendiri keh~

p/s: Acar buah sudah tidak dapat di teruskan lagi penjualan atas sebab2 tertentu. Pelanggan akhir = Noly a.k.a ciq :D

Regards,
TeMMon~

Ulasan

Afida Anuar berkata…
20sen?? Cam tak berbaloi je minyak dunia jatuh merundum...minyak mesia nak turun 20sen..
Pak Lah kasi duit raye 20sen tahun ni..ngeee

heh!..minyak naik bising..minyak turun bising..gagagaga..aku la tuh!
LeLs berkata…
saya juga kak fid..!!

mari membising...!!!
M@YaZ berkata…
kak fida: ntah la kak fida. Kalau la saya jadi PA Pak Lah, dah lama saya tunjuk saya ni marhaen. Miskin papa kedana. Pi kerja naik moto. Kalau la Pak Lah boleh baca blog ni. Harap dia paham la~

lela: Hehe, dah la mase gi tempat client minyak makin naik kan. Tertekan sungguh. Kalau ada tren direct dari SK ke Subang len la kan. Kah Kah Kah
saizulhafiz berkata…
sbr semua..kalo turun 20sen pn bsyukur la ek.mslh ekonomi negara lagi teruk sekarang dek kancah politik yg haru biru..okeyla minyk turun sikit dr ade pihak yg sembang kosong psl nk tubuh kerajaan tp smpai skrg xde apa2 lagi...eheheh..
M@YaZ berkata…
apit: haha. sembong kosong pasal nak tubuh kerajaan? Tak sangka ko tak percaya. Aku percaya dia nak buat kerajaan (yang asal ada 41MP tapi sekarang naik turun MP tu .. macam lalang), tapi tak percaya dia boleh realisasikan je dengan ada chedet, anak yaasin dan najib.

bg aku kalau nak turun minyak tu bagi la berpatutan. Bukan tak bersyukur. or maybe sebab ko kaya dan tak de rintangan hidup. Aku yang nak kawen ni terpaksa berhempas pulas mencari jalan terselamat untuk menyimpan wang. Tak semua orang menghadapi masalah yang sama.

Masalah ekonomi terus bukan sebab politik for ur information. Acctually sebab ekonomi dunia yang tak stabil. Kita terlalu bergantung dengan ekonomi luar. Kalau orang baru jaga kerajaan pun tak semestinya ekonomi kita maju. Still kena hadapai dunia juga.

terkilannya sebab rasa kerajaan boleh beri lebih kepada rakyat. Jika negara yahudi dan kafir boleh beri ekonomi lebih baik kenapa tidak Islam? Islam itu mudah dan indah. Sepatutnya dari segi ekonomi pun kita boleh menambat hati orang2 bukan Islam. Tapi tak dapat dilaksanakan di Malaysia. Kenapa? Aku pun tak boleh jawab.

Dah la, malas aku kupaskan panjang lebar. Tapi aku sangat terkilan jika penurunan harga minyak tak sampai 30 sen~!
saizulhafiz berkata…
aku pn xnk gado sbnarnye...aku cuma ckp bg side aku.bukan aku kaya,aku pkai kancil je.korg lagi kaya dr aku..entahla...xper kita tungu minyk turun berapa.sbr la xumum lagi kan..hehe..(aku pn nk kawin,ngeh2)
Qica a.k.a Noly berkata…
sabo la yop..errr

owh i'm d last customer ker?terharunye..
tp at last dpt gak mak kt kg rasa acar buah tuh.. ;-)..insyaallah
M@YaZ berkata…
Ye ye .. sekupang sahaja .. Hahaha .. Padan Muka korang~

Catatan Popular